NEW YORK

juli 2008

Toen we onze rondreis boekten, besloten we er nog een paar dagen extra bij te nemen. Maar wat? Een strandvakantie erbij klinkt aanlokkelijk. Een paar langer in Los Angeles? Dan zouden we eigenlijk een auto moeten huren en dat zagen we niet zitten. Hawai (Koen´s droom) is ons echter te ver, te duur en te lang. Daar onze vlucht terug toch met een tussenlanding is besluiten we nog enkele dagen in New York te blijven. “The Big Apple” is voor Koen ook de eerste keer.

New York is chaos, New York is alles. Kijken, ruiken, proeven, voelen en horen. The city that never sleeps!
Een internationaal centrum voor vermaak, mode, kunst en financiën met bijzondere winkels, dynamische theaters, fraaie concertzalen, musea van wereldformaat, schitterende parken en het hele jaar door belangrijke sportwedstrijden. Je kunt er alle keukens van de wereld proeven. Van goedkope hotdogkraampjes tot de superrestaurants.

Als ’s werelds belangrijkste financiële centrum gaat de stad op en neer met de fluctuaties op Wall Street. New Yorkers zitten nooit stil, praten snel en zijn altijd bezig met politiek en stijl. Ze zijn er in alle vormen, maten, kleuren en achtergronden; het multiculturalisme is een van de charmes van de stad. Hoewel New Yorkers als kortaf bekend staan, kunnen ze verrassend warm zijn en al is de stad soms ergerlijk, saai is het er nooit. De constante koortsachtige activiteit maakt de stad uniek.

Donderdag 24 juli 2008

Om 5:30 u loopt de wekker af zodat we tijdig op de luchthaven zijn. We worden naar de luchthaven gebracht door de shuttle van het hotel. Het is eventjes zoeken om de juiste balie te vinden. We informeren even en vinden dan de juiste rij. Helaas, het is ons niet gegund: onze vlucht is afgelast! Daar staan we dan. We worden op een vlucht geboekt die om 13:20u vertrekt, wat na enige tijd opschuift naar 16:15u. Gelukkig hebben we nog een beetje gezelschap van Guido en zijn gezin. Na informatie bij de desk van Delta worden we op vlucht om 15:20u geboekt.

Met dus alweer enkele uren vertraging komen we rond middernacht (plaatselijke tijd) in New-York aan. Wat een dag, onze geboekte shuttle reed maar tot 23u en de bagage hing nog ergens in de lucht. Na de bagagedesk te hebben ingelicht en met de belofte dat in de late namiddag onze bagage in het hotel geleverd wordt, nemen we een taxi naar het hotel. Hiervoor wordt een vast tarief van 50 dollar gerekend. Uiteraard moet je de “tip” er nog wel bij tellen. Een taxirit in New York is een aparte belevenis. Ik had niet gedacht dat we heelhuids in ons hotel zouden aankomen. Na nog een drankje in de bar van het hotel duiken we om 01:40 doodmoe ons bed in.

Hotel: Holiday Inn Manhattan Midtown

Vrijdag 25 juli 2008

Vandaag staan we vol verwachting op voor ons eerste bezoek aan New York. Nadat we in ons hotel een ticket hebben gekocht voor de New York City, sightseeing bus tours, hop-on, hop-off, rode dubbeldekker (zonder dak) geldig voor 72 uur, begeven we ons naar de dichtstbijzijnde starbucks voor ons ontbijt.

Daarna nemen we in de buurt van Times Square onze sightseeing bus richting Uptown. Een vrouwelijke tour guide geeft uitleg bij de bezienswaardigheden. Deze tour is echter niet zo interessant. Ze vertelt er ook bij dat ze niet veel verdienen en dat ze leven van de tips…. Aan de oostkant van Central Park stappen we af om een wandeling door Central Park te maken. Op het terras van het Loeb Boathouse eten we een hapje. Het is er zalig vertoeven. Na deze stop wandelen we verder en nemen dan de metro richting Wall Street. Het is opmerkelijk dat de politie hier nadrukkelijk aanwezig is.

Van hieruit is het maar een kleine stap naar “Ground Zero”. Op de plek waar de twee torens vroeger stonden is nu slechts een enorme bouwput te zien. Tegen 2012 zouden hier 2 nieuwe torens moeten staan. Het doet wel iets om hier te staan. Het is onmogelijk je voor te stellen hoe het moet geweest zijn. Naast het terrein vind je de FDNY Memorial Wall.

Na een drankpauze nemen we de metro naar SOHO. Het is een hippe en elegante wijk waar de oude pakhuizen prachtig werden gerestaureerd. Vandaag vinden we hier alle grote modehuizen terug: Chanel, Prada enz, maar ook voor onze portemonnee is hier genoeg te vinden. We lopen hier een paar uurtjes rond tot onze voeten beginnen te protesteren.

Vol spanning gaan we terug naar ons hotel: zou onze bagage er zijn? Aan de balie in het hotel zie ik ze al staan, we zijn zeer opgelucht. Nu kunnen we propere kleren aantrekken. Na een verkwikkende douche zijn we klaar om aan ons avondprogramma te beginnen. Na ons avondeten doen we de Night Tour met de bus. Het is nog steeds lekker warm zodat we opnieuw boven kunnen zitten. We beginnen onze rondrit op Times Square.

Times Square, een belevenis op zich. ’s Avonds is het hier net alsof het overdag is. Zoveel licht komt er van de verschillende neon reklames. De een nog groter, nog kleuriger, nog flitsender en beweegbaarder dan de ander. Op en rond Times Square zijn ruim 5000 bedrijven gevestigd. Het aantal toeristen die Times Square bezoeken ligt jaarlijks rond de 26 miljoen. De nighttour rijdt langs soho, Little Italy, Chinatown via de Manhattan Bridge tot in Brooklyn. Vanuit Brooklyn hebben we een prachtig zicht op New York by night. Na de rit is het bijna 23 u en keren we moe maar tevreden terug naar ons hotel.

Zaterdag 26 juli 2008

Vandaag beloofd het weer een warme dag te worden. Na ons ontbijt, opnieuw bij Starbucks, nemen we vandaag de bus richting Downtown. Deze tour is interessanter dan de tour uptown.

We vertrekken opnieuw in de buurt van Times Square, richting Madison Square Garden, Empire State Building waarna we een 1ste maal afstappen in Soho waar we enkele winkels binnenspringen.

Onze volgende halte is South Street Seaport. Het is hier heel gezellig. Spijtig genoeg hebben we geen tijd genoeg om hier lang te vertoeven. Na onze lunch stappen we op de boot voor een rondvaart met Circle Lines. We kiezen voor de Seaport Liberty cruise van een uur. We beginnen de rondvaart richting Brooklyn Bridge waarna we terugdraaien om zo richting Vrijheidsbeeld te varen. Vanop de boot hebben we een prachtig uitzicht op de skyline van New York, en op het vrijheidsbeeld.

Aangezien het vrijheidsbeeld sinds 11 september 2001 niet meer toegankelijk is, besluiten we Liberty Island niet te bezoeken. Na de rondvaart stappen we terug op de bus. We rijden voorbij het gebouw van de Verenigde Naties, we zien the Chrysler Building en het gekende Waldorf Astoria hotel.

We stappen af bij de volgende halte : Rockefeller Center. We kopen kaartjes voor Top of the Rock, observation deck op de 70ste verdieping.. De kaartjes kosten wel 18 dollar maar het is de moeite waard. We hebben niet lang moeten aanschuiven en nadat we de controle zijn gepasseerd, staan we in mum van tijd op het observation deck. Het uitzicht is fantastisch. Een aanrader! Na volop van het uitzicht te hebben genoten, zetten we onze tocht verder.

Een bezoek aan het Hard Rock Cafe mag uiteraard niet ontbreken. Het bevindt zich op Broadway en het is er verschrikkelijk druk. Nadat we onze tshirts hebben gekocht, drinken we er nog een aperitiefje want het is al bijna etenstijd. We wandelen terug naar ons hotel om ons te verfrissen.

In Loeb Boathouse hebben we voor ´s avonds gereserveerd. Het is er erg gezellig zitten aan de waterkant en het is nog lekker ook. Er hangt wel een prijskaartje aan maar voor de laatste avond van onze vakantie hadden we het wel voor over. Nadeel van eten in Amerika is dat er boven op de rekening nog eens BTW van 8,65 % gerekend wordt. En daar moet je ook nog eens de fooi bijtellen. Ze rekenen meestal op het dubbele van de BTW. Als je dan wat duurder gaat eten jaagt dit natuurlijk de prijs in de hoogte. We hebben dan ook niet altijd en ook niet overal de tip gegeven die ze zouden willen. Een fooi van 25 dollar vonden we toch net iets teveel.

Om de avond af te sluiten gaan we New York by night vanop het Empire State building bekijken. De kaartjes (19 dollar) hadden we reeds in het hotel gekocht. Toch moet je ook nog eens aanschuiven om binnen te geraken. De kassa konden we dan overslaan. Dan nog eens aanschuiven aan de controle, dan nog eens aanschuiven aan de liften. Die liften gaan maar tot de 80ste verdieping. Dan daar nog eens aanschuiven aan de liften om naar de 86ste verdieping te gaan. Ze kwamen dan gelukkig zeggen dat we ook met de trap naar de 86ste verdieping konden gaan. Dat hebben we dan maar gedaan want nog eens aanschuiven aan de liften zagen we niet zitten.(wachttijd van 30 min.). Van een slechte organisatie gesproken.

En dan was het nog een rustig moment. Je moest nog niet van buiten aanschuiven. We hebben overdag gezien dat ze buiten tot achter de hoek stonden aan te schuiven. Dit is zeker geen aanrader. Rockefeller Center is stukker beter georganiseerd en (nog) niet zo druk. En zo zit onze laatste avond in New York er ook op.

Zondag 27 juli 2008

Vandaag is het onze laatste dag van de vakantie. We maken onze valiezen klaar en mogen deze aan de receptie in bewaring laten. Veel tijd hebben we vandaag niet meer. Daar het onze laatste ochtend is, gaan we op restaurant uitgebreid ontbijten. Het is drukkend warm.

We besluiten om tijdens de resterende tijd nog wat aankopen te doen. We wandelen rustig richting Macy´s. Het is nog geen 10 u als het begint water te gieten. Gelukkig duurt de bui niet zo lang. De tijd vliegt voorbij. We vonden New York fascinerend en komen zeker nog terug. Er valt hier nog heel wat te doen en te bezichtigen.

Alhoewel we maar om 19 u opstijgen moeten we toch al om 16 u in de luchthaven zijn. We worden om 15 u in het hotel opgehaald, wat zeker niet te vroeg is. Het is nog een eindje rijden naar de luchthaven en niettegenstaande het zondag is, is het toch heel druk op de weg. Het is ondertussen weer stevig aan het regenen. Hopelijk heeft dit onweer geen invloed op onze vlucht. Het inchecken gaat vrij vlot en nadat we de douane zijn gepasseerd, komen we Guido en zijn gezin tegen.

We zien al vrij vlug dat onze vlucht alweer vertraging heeft. Vertrek voorzien om 20:45. Allez daar gaan we weer. Nadat we uiteindelijk op het vliegtuig zitten, horen we onder ons veel gerommel. Blijkt, ze hebben teveel bagage ingeladen! Na een half uurtje : ok we kunnen vertrekken! Het vliegtuig begint te rijden maar stopt na een paar minuten. Oeps, er moeten nog passagiers bij, hup terug naar de gate. Er stappen inderdaad nog een aantal passagiers op die pas geland zijn. En juist ja, nu ook nog wachten op hun bagage. Enkele van die passagiers komen een paar rijen achter ons te zitten en vertellen ons dat ze op vakantie waren in Peru. Ze moesten overstappen in Atlanta en waren niet te spreken over de vertraging die ze daar gehad hebben. Uiteindelijk stijgen we om 23 u op. Met 4 uur vertraging.

Opmerkelijk is dat er ´s morgens in Zaventem 4 vliegtuigen uit New-York op tijd landen en dat alleen het onze (van DELTA airlines) vertraging had. Voor Koen is het duidelijk: hij wil nooit meer met Delta Airlines vliegen. Dan is het wachten op de bagage. Het duurt vrij lang eer die op de band tevoorschijn komt. We zijn doodmoe. We nemen de trein naar Gent waar Danny ons komt afhalen. Onze familie is blij dat we heelhuids terug thuis zijn.